bhuddism week! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Iris - WaarBenJij.nu bhuddism week! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Iris - WaarBenJij.nu

bhuddism week!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 Oktober 2012 | Thailand, Bangkok

Afgelopen week heel veel gemediteerd en genoten van de mooie natuur van Thailand. Het begon met de heenreis in een soort van open taxi naar een resort. De reis duurde ongeveer 6 uur maar gelukkig konden we in de middag even en duik in het water nemen vlak bij een waterval. We waren een Nederlandse groep van 2 jongens en 2 meiden. Bij de waterval was het heel druk omdat het zoals gewoonlijk hel warm was. Wat nu het opmerkelijke was is dat ik en het andere meisje de enige 2 meiden waren met een bikini aan. We werden aangestaard alsof we aliens waren. Blanke meid n en dan ook nog in bikini phoe phoe! Ook de jongens werden ongegeneerd aangestaard. Toch was het heerlijk om even te zwemmen en even af te koelen.
We kwamen aan midden in de bergen met een prachtig uitzicht en we waren ook nog eens de enige gasten, heel erg relaxend.

De volgende dag stonden we optijd op om een monnik eten te geven. Het ritueel gaat alsvolgd: als d monnik(en) er aan komt ga j op je hurken zitten en breng je het eten tot bij je hoofd vervolgens doe je een wens. Als de monnik er is doe je het eten in zijn kom en waarna hij je hoogstwaarschijnlijk nog zegend. Deze monnik vroeg ons: do you know suffering? Waarop wij ja zeiden en toen vroeg hij, why is there suffering? Wij wisten dat niet waarop we te horen kregen dat we ' ignorant' waren! Was een bijzondere ontmoeting. Die ochtend hadden we echter nog een bijzondere ontmoeting met de hoofd monnik van de tempel waar we 2 nachten zouden gaan verblijven. Na drie keer te hebben gebogen voor respect werden we begroet door hem. Dit ging met behulp van een lange stok waarmee hij ons op t hoofd tikte. Daarna kregen we bananen, pakjes drinken en snoepjes toegegooid. Dit eten en drinken kon ons helpen de dagen door te komen als we daar zouden verblijven, ze eten namelijk maar 1 keer per dag.

Woensdag zijn we naar de tempel gegaan, gestoken in witte kleren die we tot vrijdag ochtend moesten dragen. Met de zegen van d hoofdmannen mochten we alvast wat chocomel drinken. Om half negen hadden we de eerste meditatie waarna we om 9.20 eindelijk konden gaan ontbijten. Eerst de monniken dan de nonnen en daarna mogen alle andere mensen eten gaan halen. Hoepel voor mij verrassend bestaat er in het boeddhisme een strenge rolverdeling. Eerst de hoofdmonnik, dan eerst van de monniken. Dan komen de vrouwen, de nonnen en daarna alle andere mensen die tijdelijk verblijven in de tempel. Middags van 3 tot 4 was het werktijd wat inhield dat we blaadjes van de weg mochten vegen. Hier zou je ook van verlicht raken. Savonds hadden we nog een meditatie en chanting sessie van anderhalf uur.

Donderdag om 3 uur sochtends opgestaan om weer te mediteren. Daarna hebben we de monniken van onze tempel eten gegeven langs de weg en ook nog westerse monniken. Bij die tempel hebben we ook ontbeten en hebben we vragen kunnen stellen aan de hoofdmonnik die uit Australië kwam en vroeger bioloog was geweest. Dit was denk ik nog de meest inspirerende ontmoeting, omdat we elkaar ook echt konden verstaan. Derest van de dag hebben we weer in onze eigen tempel doorgebracht met een middag dutje vegen en mediteren. Een zeer inspannende week was het ;-) Maar zeker wel interessant en inspirerend.

Vrijdag hebben we de monniken weer eten gegeven en hebben we afscheid genomen van de hoofdmonnik. Ik heb zeer veel respect gekregen voor alle oude en jonge nonnen en monniken die dag in dag uit maar 1 keer per dag eten en verder geen echte luxe kennen. Ik zou het denk ik niet kunnen en zeker ook niet willen. Ik hou teveel van mijn huidige leventje :-)

Vandaag ben ik aangekomen in Bangkok, khao San road! Heb meer blanke meonsen hier gezien dan thaise mensen. Opzicht ook wel weer een keertje leuk. Morgen ga ik kijken of ik wat foto's voor jullie van uploaden. Heel veel live groetjes vanuit Thailand, Bangkok.

  • 27 Oktober 2012 - 17:36

    Marloes:

    Lieve Iris,
    Jeetje zeg, wat een avontuur!!!
    Het lijkt me bijzonder om mee te maken. En ook wel grappig. Je hebt mij iig een grote glimlach bezorgd tijdens het lezen van je verhaal! Wederom leuk om mee te lezen!

    Ben benieuwd of je nu nog vaker gaat mediteren, vond je het wat? 1,5 uur, het lijkt mij een uitdaging....
    Evenals zo vroeg opstaan.... Alhoewel ik met mijn dochter van 3 mnden ook regelmatig s nachts wakker ben.
    ;-)
    Ik ben benieuwd naar je foto's.

    Lieve groet, vanuit een mooie, herfstachtig dag in Leusden

    Marloes

    ps ben ook benieuwd wat je van het eten vind...

  • 27 Oktober 2012 - 18:36

    Ouders Marc:

    Beste Iris
    Zo te horen bevalt het wel!. Hoewel mediteren en om 3 uur opstaan is niet echt aan ons besteed.
    Toch zouden zo met je willen ruilen!
    Marc heeft ook de foto laten zien die op het Fasebook staat. De witte kleding staat je leuk.
    Geniet maar van je verblijf in Bangkok. We zijn benieuwd naar je foto's en je volgende verslag.

    Ouders Marc

  • 27 Oktober 2012 - 22:01

    Petra Veltman:

    Lieve Iris,

    Wat een geweldig avontuur en wat kan je er inspirerend over vertellen :-) !!!
    Ik vind het erg leuk om je reisverslag te lezen.
    Wat een bijzondere ervaring om een aantal dagen bij de Monniken in een tempel te verblijven.
    Mediteren, werken, rust nemen ….en dat alles in soberheid: heel bijzonder. Ik was erg nieuwsgierig wat een ‘meditatie en chanting sessie’ inhoud (heb ik even opgezocht). Hoe was dat voor jou?
    Ik ben erg benieuwd naar je foto’s.
    Lieve Iris, wij wensen je heel veel plezier in Bangkok.
    Een dikke knuffel van ons allemaal :-) !!!

    Lieve groetjes van Petra

    P.S. het is hier heel koud, in ons kleine Kikkerlandje.

  • 28 Oktober 2012 - 13:20

    Ad Kruijt:

    Hoi Iris,
    Leuk dat we Vrijdag geskypt hebben. Je zag er stralend uit. Komt dat door de monniken of omdat je ons weer gezien hebt? Veel plezier in Bangkok. Liefs van opa en oma

  • 29 Oktober 2012 - 12:19

    Gerard Kruijt:

    Vraagje aan Boedha, uit Boedha-wijsheden:

    Meester, hoe kan ik een volmaakt schilderij maken? Wees volmaakt en schilder dan gewoon.

    het ga je goed daar Iris en wat een inspirerend reisverslag, eigenlijk wil ik nu Iris zijn, maar ik durf niet........
    ik blijf liever thuis bij een kopje herfstthee...lekker duhhhh.
    Ik ben trots op je meissie.

    groet, Gerard



  • 30 Oktober 2012 - 13:55

    Anne:

    prachtige foto's Iris!!
    Waar ben jij de laatste week van je reis precies?

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Maart 2013
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 10771

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 14 Januari 2013

Vrijwilligerswerk in Thailand!!

Landen bezocht: