Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Iris - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Iris - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

31 December 2012 | Laos, Vientiane

Heej Hooi!

Ik ben inmiddels in vientiane aangekomen, de hoofdstad van Laos. Hiervoor heb ik kerst in phonsavan gevierd en ben ik ook nog een paar dagen in vang vieng geweest. En nu is het alweer oudjaarsdag, de tijd gaat echt heel erg snel en ik vermaak mezelf nog steeds prima. Hoewel ik moet toegeven dat ik het niet erg vind dat ik over 2 weken weer terug naar huis vlieg ;-)

Op kerstdag ben ik met een groep mensen naar de plain of jars geweest. Het waren drie plekken waar veel hele grote vazen lagen verspreid. Het verhaal gaat dat een paar duizend jaar geleden grote mensen op de wereld waren die het land moesten bewerken. Na het werk wilde ze echter feesten en natuurlijk whisky drinken. Vandaar de grote vazen, die waren voor de whisky...! Een ander verhaal is dat het een soort begravenis ritueel was, er zijn namelijk wel botten gevonden naast de vazen. Ze zouden de lichamen in de vazen doen totdat het botten waren en die dan begraven. Niemand weet precies waarvoor ze gebruikt werden maar wat wel opvallend is, is dat ze allemaal in groepen staan en allemaal op een heuvel. De vazen zijn trouwens minstends 3000 jaar oud!
Als je dan zo door de vazen loopt zijn er ook allemaal bomkraters te zijn vanuit de vietnam oorlog. Er werd toen nog niet heel specifiek gebombaardeerd en het plaatsje ligt vlak bij vietnam. Ook liggen er nog heel veel landmijnen in de velden. Ze zijn weggehaald bij de vazen. En de oppervlakkige mijnen zijn weggehaald in de velden maar nog niet uit de grond. De koeien lopen allemaal gewoon rond en zo af en toe vliegt er dus een koe de lucht in....
Die dag zijn we naar drie verschillende plekker geweest waar de vazen lagen en we hebben ook nog een oude russische tank en een whisky boerderij bekeken.
's Avonds ben ik met drie andere mensen vanuit de groep uit eten geweest in een restaurant en zijn we nog wat wezen drinken. Echt kerstig voelde het niet maar het was wel heel erg gezellig.

De volgende dag heb ik weer zo'n 7 uur in de bus gezeten opweg naar vang vieng. Het was een zeer hobbelige en bochtige rit maar ik heb het er weer helemaal heel uitgekomen. Aangekomen op het busstation kwam ik een meisje tegen die ik ook al in Luang Prabang had ontmoet en samen zijn we naar een hostel gegaan. De eerste dag hebben we echt helemaal niks gedaan. We zijn een klein stukje wezen lopen en daarna zijn we met twee andere mensen op een terrasje gaan zitten waar we de rest van de dag van het uitzicht en de zon hebben genoten.

Op vrijdag zijn we gaan tuben. Dit houdt in dat je in een grote band de rivier op gaat en met de stroming mee drijft totdat je weer in het stadje bent. Een paar maanden geleden waren er nog heel veel barren langs de rivier maar dat hebben ze onlangs gesloten. Het was heel relaxed en we hebben zeer genoten van het uitzicht en de rust.

Zaterdag ben ik naar Vientiane gegaan en een hostel opgezocht. Ik slaap op het moment met nog 6 andere mensen op een kamer. Gister ben ik met mijn onderbuurvrouw, een nederlands meisje, de stad door gelopen en de lokale arc de triompf bekeken. Vanavond ga ik nieuwjaar vieren met mijn kamergenoten. Ze zijn hier in Vientiane 3 dagen geleden al begonnen met het aftellen tot het nieuwe jaar doormiddel van een feest. Het belooft dus een leuke avond te worden!

Ik wil iedereen een heel gelukkig nieuwjaar wensen en heel veel plezier vanavond.

Groetjes van uit Laos
Xx Iris

  • 31 December 2012 - 07:38

    Iris:

    De foto's komen later want de computer wilde de foto's niet uploaden. ..
    Volgende keer beter.

  • 31 December 2012 - 07:38

    Iris:

    De foto's komen later want de computer wilde de foto's niet uploaden. ..
    Volgende keer beter.

  • 31 December 2012 - 10:52

    Els:

    Hoi Iris,

    Bedankt weer voor je verslag. Verheug me weer op de foto's.
    Wij wensen jou ook een hele gezellige oudejaarsdag en een leuke jaarwisseling. jij zult het eerder meemaken als wij hier. Voor 2013 alle goeds en een goede thuisreis.
    Dikke kus van Berry en mij.

  • 31 December 2012 - 10:58

    Ad Kruijt:

    Lieve Iris,

    Wij wensen jou een nog gelukkiger nieuwjaar dan dit jaar maar dat zal heel moeilijk worden. Niet meer te overtreffen! Op jouw leeftijd al met zo'n Zwitserleven gevoel rondstappen is toch heel bijzonder. Veel plezier vanavond, voorzichtig met vuurwerk en..... by the way, wat is oliebol in het Engels?
    Opa en Oma

  • 31 December 2012 - 19:25

    Gijs En Elly:

    Hoi Iris,

    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! XX
    Wat leuk, dat je samen met andere reizigers op avontuur gaat en de feestdagen doorbrengt.

    Nog een paar weekjes genieten en dan weer terug naar ons kikkerlandje!
    Kijken weer uit naar je volgende belevenissen.

    Groetjes,
    Gijs en Elly

  • 02 Januari 2013 - 14:38

    Gerard Kruijt:

    Hi Iris,

    Gelukkig nieuwjaar en een gezond 2013 gewenst door ons allemaal.
    vandaag de kerstboom afbreken en alles weer naar zolder.
    sint, kerst en nieuwjaar het was leuk en lui...., maar morgen gaan we weer aan het werk.
    groet, Gerard

  • 05 Januari 2013 - 16:58

    Alette:

    Hoi Iris,

    Voor jou een heel goed 2013! Wat vliegt de tijd.... Zoveel indrukken, feesten meegemaakt en veel gezien al bij de start van 2013. Voor je het weet zit je al weer hier. Nog even genieten en dan een hele goede thuisreis.

    Liefs van ons, Alette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Maart 2013
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 10775

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 14 Januari 2013

Vrijwilligerswerk in Thailand!!

Landen bezocht: