Panda's, lesgeven en een weekendje weg! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Iris - WaarBenJij.nu Panda's, lesgeven en een weekendje weg! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Iris - WaarBenJij.nu

Panda's, lesgeven en een weekendje weg!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

10 December 2012 | Thailand, Chiang Mai

Heej allemaal,
ik heb weer een drukke week achter de rug en de volgende week staat alweer voor de deur. Ik heb weer heel veel gezien en meegemaakt. Ik heb voor het eerst lesgegeven, ben naar de dierentuin geweest en heb enorme grotten bekeken in een stadje hier vlak bij.

Dinsdag ben ik voor het eerst officieel als vrijwilliger naar de tempelschool geweest. Er werden die dag helaas geen lessen gegeven omdat de studenten zich moesten voorbereiden op woensdag, een nationale feestdag omdat de koning jarig is. Onze coördinator op de school was er ook niet omdat hij plotseling naar Bangkok moest met de hoofdmonnik. Wel hebben we nog een andere leraar engels ontmoet die wel even met ons wilde praten, hij was ook een monnik. Verder hebben we nog even een rondleiding gekregen en het lesschema. Omdat we 's middags plotseling vrij waren ben ik nog even naar een winkelcentrum geweest, het enige interessante daar was een hele grote kerstboom, maar dan ook echt heel erg groot.

Woensdag was ik dus vrij en ben ik naar de plaatselijke dierentuin geweest. Hij was echt super groot en ik heb me helemaal kapot gelopen, het was echter wel de moeite waard. De mooie natuur/jungle in combinatie met een dierentuin doet echt wonderen. Ze hadden ook heel erg veel dieren, onder andere panda's die ik nog nooit had gezien. Wat zijn die lief zeg en zo heerlijk sloom. Als je ze ziet liggen zijn het net hele grote knuffelbeesten. Het is dat ze zo groot zijn maar anders zou je ze zo meenemen naar huis...!

Het is zover, mijn eerste dagje lesgeven aan de monniken. Toch wel een beetje spannend, maar heb er ook veel zin in. We krijgen meteen al weer te horen dat vrijdag de lessen ook niet doorgaan omdat de hoofdmonnik een prijs van de koning heeft gekregen en ze dat dan gaan vieren. Zucht! dus maar een dagje les in de hele week, naja... Typisch Thais ik leg me er maar bij neer, eerst vandaag maar eens doorkomen met mezelf introduceren en samen met een andere vrijwilliger Engelse les geven. We beginnen in een klas met novice monniken van ongeveer 16 jaar. Nadat ik me heb geïntroduceerd en ze hebben geprobeerd mijn naam te zeggen beginnen we met een oefening. Het idee is dat ze leren hoe je de overtreffende trap moeten gebruiken, dus: A is bigger than C but not as big as B. Je zou zeggen dat is best te doen maar het was heel moeilijk voor ze en we hebben ze heel veel moeten helpen. Ze zijn ook pas met engels begonnen toen ze ongeveer 13 waren, en ze moeten natuurlijk eerst nog een heel ander alfabet leren. De volgende les die we gaven was aan monniken van een jaar of 14. Met die klas hebben we voedsel besproken en dan vooral fruit. We hadden allemaal kaarten met fruit erop en het Engelse en Thaise woord erbij. Eerst met ze alle nazeggen en daarna gingen we een spelletje doen. In twee teams zoveel mogelijk fruit opschrijven en het team met de meest correcte woorden wint. Dan denk je dat ze het weten maar het bleek nog heel lastig te zijn, toen een van de jongens probeerde appel te schrijven kwam er het volgende uit, Aeealp...! Naja over het algemeen snapte ze het wel en vonden ze het heel grappig. We hebben nog een andere klas lesgegeven, dat was de oudste klas. Zij konden best goed engels spreken en wisten zowaar een paar vragen te bedenken voor mij nadat ik me had voorgesteld. Met hun hebben we grammatica besproken, de verschillende tijden en hoe je dat moest veranderen. En als je dan een beetje aan het lesgeven bent lopen de honden relaxed door de gangen en liggen ze lekker te slapen in de schaduw. Bij onze allerlaatste les kwamen de jongens niet opdagen, of de les was afgezegd of niet zal ik nooit weten, gewoon maar denken je bent in Thailand en gewoon laten gaan.

Vrijdag heb ik lekker rustig aan gedaan en gekeken hoe ik precies mijn weekend wilde besteden in Chiang Dao en hoe ik er naartoe zou gaan. 'S avonds mijn tas voor het weekend gepakt en de volgende dag kon ik meteen gaan. Op het lokale busstation een kaartje gekocht en absoluut niet weten welke bus ik dan in moet, gelukkig wonen hier erg aardige mensen en een vrouw sleepte me naar de goede bus. Ik zat denk ik in een derde klas bus, wat een drukte zeg phoe..! Waar wij normaal gesproken met twee mensen op een bankje zitten, zitten ze hier met drie mensen op de bank. Het was dan ook wel heel erg goedkoop (40 B = 1 euro), maar toch! Anderhalf uur later ben ik aangekomen, wat een ook een wonder is omdat ik geen idee had waar ik eruit moest. Ik besluit om samen met een Iers echtpaar mee te gaan naar een verblijfplaats, als de taxichauffeur eindelijk weet waar we naartoe willen zijn we er snel en komen we in een nederig paradijs aan. Vier hutjes staan verspreid over een grasveld en een gebouwtje voor de WC/douche staat een stukje verderop. Kamperen op ze Thais dus, het bevalt me wel en ik besluit daar te blijven. We hebben ook prachtig uitzicht op een hele grote berg. 'S middags heb ik het kleine dorpje bekeken om daarna weer terug te lopen naar mijn hutje en daar de rest van de dag te relaxen. De volgende dag ben ik naar de grotten gegaan. Echt super mooi, in het eerste stuk kon ik zelf rondlopen en verderop moest ik een guide inhuren. Hele grote ruimtes met grote rotspartijen, mijn guide zag in elk rotspartij weer iets anders wat op zich best grappig was. En we weten overal ter wereld zijn Nederlanders, mijn overburen op de 'Thaise camping' zijn Nederlands en op de terugweg naar het dorp van de grotten word ik opgepikt door een taxi waar ook weer twee Nederlanders in zaten!
Vandaag ben ik weer terug gegaan naar Chiang Mai met dezelfde soort bus, deze keer zat ik iets beter gelukkig. Komende week mijn laatste weekje in Chiang Mai, en dan op naar Laos en Cambodja. De tijd gaat toch best snel, over ongeveerl vijf weken ben ik alweer thuis.

Heel veel groetjes vanuit Thailand!

  • 10 December 2012 - 17:51

    Carina:

    Lieve Ies,

    Wat een leuke camping! Was vast heel cosy zo'n hutje! En die panda;s zijn echt schattig!!
    Nog een weekje lesgeven en dan een nieuwe fase van je avontuur, spannend!

    Dikke kus van Mam.

  • 10 December 2012 - 23:19

    Anne:

    Wat een lieve panda's en wat een super schattige hutjes!! Geweldig!! Geniet ervan!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Maart 2013
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 10781

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 14 Januari 2013

Vrijwilligerswerk in Thailand!!

Landen bezocht: